Jak robić kopie zapasowe strony (backup)?

Mówi się, że

„Ludzie dzielą się na tych co robią backupy i na tych co będą je robić”

Awarie, nawet najlepiej zabezpieczonych stron, mogą się zdarzyć i to w najmniej oczekiwanym momencie. Często wiążą się one z wieloma problemami i stratami dla właściciela witryny. Dlatego warto się zabezpieczyć na taką ewentualność zanim ona się wydarzy.
Backup strony powinien być robiony regularnie na wszelki wypadek na przykład: awaria serwera, uszkodzenie bazy danych, atak hakerski… Zalecane jest również robić backup w momencie dodawania nowych treści na stronę, ale również (a może przede wszystkim) przed wykonaniem aktualizacji systemu WordPress, wtyczek i skórek i przed przenosinami strony na inny serwer.

Usługa backup konta hostingowego

Artykuł dotyczy stron opartych na systemie WordPress, dlatego w mniejszym stopniu będę się zajmować tutaj backupem z poziomu hostingu. Tym bardziej, że bywa, że nieznacznie różnią się od siebie panele administracyjne różnych hostingów. Niemniej, jeżeli wykupiliśmy usługę Backupu na naszym hostingu warto z niej skorzystać.
Przykładowy podgląd, gdzie można znaleźć opcję Backupu po zalogowaniu się do panelu administracyjnego DirectAdmin na swoim hostingu:
backup - panel administracyjny na hostingu

Jeżeli korzystaliśmy z aplikacji Installatron do instalacji naszego WordPressa, szukamy tutaj:
installatron backup

Co należy zachować?

Zawsze najlepiej zrobić pełną kopię zapasową strony, żeby w razie awarii móc jak najszybciej stronę odzyskać. Warto jednak zwrócić uwagę które elementy są najbardziej istotne w WordPressie.
Na pewno cała baza danych naszej strony. Zawiera ona wszystkie tekstowe dane jak artykuły, komentarze, ale również takie informacje jak dane zainstalowanych wtyczek i dużą część ustawień (konfigurację) witryny.
Katalog „wp-content”, który zawiera nasz szablon strony, wtyczki oraz pliki graficzne, które wgraliśmy na serwer.
Jeżeli są to dane, które łatwo odzyskać, np. mamy tylko darmowe wtyczki i szablony to wtedy może nie jest to takie istotne.

Jak zrobić backup bez użycia wtyczek?

Może się zdarzyć, że nie mamy backupu robionego przez nasza firmę hostingową lub z jakiegoś powodu nie zleciliśmy wykonania kopii zapasowej i nie mamy takiego pliku, co wtedy? Ogólną zasadą robienia backupów, niezależną od panelu administatora, jest skopiowanie wszystkich plików strony poprzez ftp na inny dysk (używając np. darmowego programu fileZilla) oraz zapisanie bazy danych MySQL strony.

WordPress umożliwia eksport danych z bazy danych z poziomu kokpitu – klikamy Narzędzia->Eksport zaznaczamy wszystko i zapisujemy na nasz dysk jak poniżej:
export
Wyeksportowany plik będzie zawierał wszystkie wpisy, strony, komentarze, własne pola, terminy, menu oraz rodzaje wpisów.
export2

Możemy również za pomocą phpmyadmin-a wyeksportować bazę danych naszego bloga i zapisać na własnym dysku:
export db phpmyadmin
Ten sposób być może wymaga trochę więcej zachodu, ale według mnie jest pewniejszy i skuteczniejszy niż wspomniany wcześniej.

Najpopularniejsze darmowe wtyczki do robienia kopii zapasowych

Istnieje wiele ciekawych wtyczek do tworzenia kopii zapasowych strony. Pozwalają one w szybki i przystępny sposób ustawić automatyczne tworzenie kopii zapasowych.
1) BackWPUp
2) BackUpWordpress
3) WP DB Backup

Chciałabym się skupić w tym artykule na wtyczce BackWPUp.
Najpierw pobieramy, instalujemy, aktywujemy wtyczkę i szukamy opcji „Dodaj nowe zadanie” („Add new job”).
Ustawiamy nazwe zadania, co chcemy zapisać (bazę danych, pliki, plik esportu danych WordPress XML, listę zainstalowanych wtyczek), możemy ustawić własną nazwę pliku archiwum, jego format i miejsce gdzie ma być zapisany lub wysłany (serwer, Dropbox, e-mail).
backwpup
W zakładce New job->Scheduler – „with WordPress cron” (cron czyli uruchamianie zadań o zadanym czasie) – ustawiamy jak często ma być wykonywany nasz backup (automatycznie). Dla przykładu ten backup będzie wykonywany codziennie o godzinie 3.
backwpup_scheduler
Klikając w zakładki DB Backup, Files, Plugins możemy jeszcze bardziej szczegółowo określić, na których danych nam szczególnie zależy.
W zakładce „Backups” mamy listę wykonanych backupów, jest możliwość, żeby również z poziomu kokpitu pobrać nasz plik archiwum:
backwpup_backups
Opcja wysyłania bazy danych na adres email na pewno będzie przydatna dla osób, które nie chcą za każdym razem się logować do phpmyadmina. Archiwizując pliki z serwera trzeba mieć na uwadze ich rozmiar, ponieważ przy zbyt dużych plikach backup może zakończyć się niepowodzeniem.
Ustawienie automatycznych backupów nie zajmie dużo czasu, ale na pewno warto poświęcić chwilę, żeby dalej, spokojnie prowadzić swoją stronę.

W razie pytań polecamy kontakt z nami, a w razie problemów polecamy skorzystanie z naszej usługi administracji stroną.

You Might Also Like

2 Comments

  1. Kamila Nitschka

    Dobry artykuł, tylko szkoda że tak mało osób, zwłaszcza początkujących, przykłada uwagę do robienia regularnych kopii zapasowych.
    Rozumiem, że osobą początkującym robienie kopii z poziomu cPanelu może wydawać się trudne i czasochłonne. Ale do tego są przecież wtyczki, które raz ustawione wykonują całą pracę za nas. A my możemy być spokojni w razie awarii 🙂

  2. Ania

    Bardzo dobry artykuł. Super, że wspominasz o robieniu kopii, to bardzo ważne. Ja zaczynam swą przygodę z blogiem, ale o wtyczkach już pojęcie mam 😀 dzięki https://damianslimak.pl/kurs-wordpress/ 🙂

Leave a Reply